Lowlove is gestopt en wordt sinds eind 2015 niet meer bijgewerkt.
Je kunt nog wel gewoon alle oude artikelen lezen en onder Historie rondneuzen en nagenieten van de vorige edities van Lowlands. Wil je meer weten, kun je hier verder lezen.

‘Lowlands moet links van het midden blijven’

“Het boeken van grotere acts voor Lowlands schept een spanningsveld. Als je bijvoorbeeld een grote elektronische act hebt geboekt, is het belangrijk dat je ook een grote gitaarband binnenhaalt, zodat het programma goed en in balans is. Dat maakt het lastig.”

Aan het woord is David van Schuylenburch, een van de drie boekers van het elektronische programma en eindverantwoordelijk voor de Lowlands-nachten. Rustig en bedachtzaam geeft hij antwoord op onze vragen. Over headliners met een track record van meer dan 20 jaar en hun relevantie, de programmering en het maken van keuzes. Vooralsnog staan er veel elektronische acts in de hogere regionen van de line-up, en is die minder gericht op gitaarraggend volk. Hoe zit dat? En hoe werkt het boeken van elektronische acts eigenlijk?

Vanaf wanneer werk je voor Mojo, en vanaf wanneer voor Lowlands?
In 2006 ben ik aangenomen bij Mojo, en in 2009 ben ik begonnen als Lowlands-programmeur; of -boeker, wij maken geen verschil tussen deze twee benamingen. Sindsdien zit ik aan tafel bij de programmacommissie, dat is een selectie van alle Lowlands-boekers waaruit per genre een boeker vertegenwoordigd is. De programmacommissie vergadert één keer in de week. Dan bespreken we het aanbod en wat we gaan doen. We hebben gemerkt dat het onwerkbaar is als alle elf boekers tegelijk aan tafel zitten. De commissie verandert elk jaar enigszins, met een aantal vaste waardes zoals Nicoline (de Kock, ‘hoofd’ van het Lowlandsprogramma, red.).

Volgens de Mojo-website zijn er drie boekers die zich vooral met elektronische acts bezig houden: jij, Hidde Pluymert en Maurice Spijker.
Het is niet zo zwart-wit, maar we zitten inderdaad met z’n drieën op een afdeling. Ze noemen ons ook de dance-afdeling; bij ons worden de meeste elektronische boekingen gedaan. Maar Underworld en The Chemical Brothers, bijvoorbeeld, komen niet uit onze kamer.

Hoe is jullie taakverdeling?
“Voor het programmeren van festivals maken we met z’n drieën een verdeling tussen de verschillende projecten (o.a Lowlands, Pitch, We Are Electric, Down The Rabbit Hole, STRP, Where The Wild Things Are, red.). Ik ben naar voren geschoven als boeker en chef blokkenschema voor Lowlands, maar Maurice schuift ook regelmatig aan bij het programmaoverleg. Zowel Pitch als Lowlands zijn qua creatieve input van onze kamer echt een gezamenlijke inspanning van Hidde, Maurice en mij. We vergaderen twee keer in de week met z’n drieën over het aanbod en de ideeën die we hebben over het programma. Meestal zijn we het vrij snel eens over welke kant we op willen, omdat we een goed gevoel hebben over wat de koers van het festival is. Als dat dingen zijn die helemaal op onze afdeling liggen, zoals het nachtprogramma, kunnen wij dat gewoon doen. En soms zijn dat dingen die besproken moeten worden in het programmaoverleg met andere boekers. Maar dat wordt wel voorgekauwd door ons.”

‘Ongeveer 70 procent van de buitenlandse boekingen gaat via Londen’

Kun je ons meenemen vanaf het moment dat jouw Lowlands-seizoen van start gaat?
“Het nieuwe Lowlands-seizoen begint in september. We maken dan een rondje langs alle relevante agenten, onder andere in Londen en Berlijn, want dan is wel al duidelijk wat er in grote lijnen gaat gebeuren, qua releases en tourplannen. Daarna maken we een inventarisatie van wat we zouden kunnen krijgen en zouden willen krijgen. Er zijn ook wat agenten in Amerika, maar dat zijn er vrij weinig. De meeste hebben in Europa ook een vertegenwoordiging zitten. Ongeveer 70 procent gaat via Londen.

Eind september, begin oktober doen we de eerste aanbiedingen. Soms, als het een grote act is, al eerder. We zijn nu al bezig met een grote act voor Lowlands 2016 die ons is aangeboden, en we zijn het er allemaal over eens dat we dat moeten doen. Daarnaast doen we in het voorseizoen veel showcases, zoals Eurosonic/Noorderslag, South By South West (Texas), Primavera Sound (Spanje) en Amsterdam Dance Event. Het boeken van alle dj’s en randprogramma’s loopt door tot zeker eind juni.

Er is aan het begin van een nieuw Lowlands-seizoen nog geen blauwdruk, geen concrete plan. Eerder een grove lijn. Ieder jaar maken we per act een afweging of we ‘m bij Lowlands of een van de andere festivals willen hebben. We denken dan niet direct aan het hele plaatje.

Een reactie op ons bod kan een dag, een maand, maar ook twee maanden duren. Door het grote aanbod van festivals houden artiesten soms de boot af, omdat ze willen weten welke festivals nog meer langskomen. En soms heb je ook artiesten die zo snel populairder worden, dat zij weten dat wachten loont. ‘Hoe langer ik wacht, hoe meer ik waard word’. Daar hebben we ieder jaar wel mee te maken, ook dit jaar.”

Was daar ook sprake van bij het boeken van Disclosure in 2014?
“Dat het zo snel met hen zou gaan, hadden we niet zien aankomen. In 2013 stonden ze nog in de Bravo. Ook met Stromae hebben we die gok genomen en ook die gok is goed uitgepakt.”

Stromae op Lowlands 2014:

Laat je meteen weten in welke tent je de act wil zetten?
“Vaak wel ja. Voor de grotere acts moet je vrij snel kleur bekennen, voor de kleinere acts heb je soms wel de mogelijkheid te schuiven. Een grote artiest wil vooraf weten voor welk podium je biedt. Dat zijn voorwaarden van een totaalvoorstel dat de doorslag kan geven. Zoals gezegd is die gok vorig jaar twee keer goed uitgevallen. Dat is een gevoel, en als dat achteraf blijkt te kloppen is dat leuk.”

Dit jaar hebben jullie gekozen voor twee grote acts die hun sporen al lang verdiend hebben.
“Het is erg toevallig dat The Chemical Brothers en Underworld allebei in hetzelfde jaar touren en beschikbaar waren. We proefden dat het toch wel weer relevant genoeg was om te doen. Van The Chemical Brothers komt een nieuw album uit en de single wordt ontzettend goed opgepikt”

Zijn Faithless en The Prodigy nog besproken op de vergaderingen?
“The Prodigy wel, Faithless niet. Ik weet niet precies waarom het The Prodigy niet is geworden, misschien waren ze simpelweg niet beschikbaar tijdens Lowlands.”

‘Een buitenlandse dj verwacht meer service’

Welke afwegingen worden er gemaakt met betrekking tot de keuze pop-, rock- of elektronische headliners?
“Per act maken we een afweging of het bij Lowlands past, relevant genoeg is en of we het kunnen betalen. We kijken in eerste instantie niet naar het genre. Maar als je bijvoorbeeld een grote elektronische act hebt, is het belangrijk dat je ook een grote pop- of gitaarband binnenhaalt, om voor iedereen een programma te creëren dat goed en in balans is. Daar zit het spanningsveld, dat maakt het lastig maar ook heel leuk.”

Hoe moeilijk is die keuze: het boeken van of een opkomende ster of een gelauwerde act als afsluiter? Een grote naam staat niet altijd garant voor een volle tent, zoals duidelijk werd bij Nine Inch Nails en Nick Cave in 2013.
“Dat is een moeilijke discussie. We praten daar veel over. Hoe relevant een artiest is bepalen we aan de hand van wat we van agenten, labels en managers horen maar ook de feedback die we krijgen uit de clubs en van het publiek spelen hierin een belangrijke rol. En wat betreft de boeking van Underworld: het feit dat ze op STRP het Klokgebouw in no-time uitverkopen, liet zien dat mensen er wel op zitten te wachten.”

Underworld op STRP, 27 maart 2015:

Hoe verschilt het boeken van elektronische acts van het boeken van bands?
“Eigenlijk is er geen verschil behalve dat het proces iets anders is. Een buitenlandse dj verwacht meer service vanuit Lowlands; dat zijn of haar vluchten betaald worden, dat al het vervoer van deur tot deur geregeld is, evenals hotels etc. Bij een tourende band heb je te maken met een vast reisschema en een all-in kostenpost die verdeeld wordt over een gehele tour. Een accountant rekent alle kosten uit – huur van de bus, backline, personeel als manager, tourmanager, crew – en geeft aan voor welke prijs de band een bepaald festival kan doen. Een dj is meer geïnteresseerd in wat hij voor die ene gig verdient, terwijl een band een lijn langs podia volgt waar Lowlands deel van uitmaakt.”

Kan je het proces beschrijven vanaf het moment dat een artiest voor het festivalseizoen in zicht komt tot het moment dat hij geboekt wordt?
“We zijn erg actief met boekingen in het clubcircuit waardoor we veel voeding krijgen vanuit die hoek. Soms hebben we wel al meer informatie voordat een act echt opgepikt wordt door het publiek of de media. Ik zal een voorbeeld geven: Years & Years. Eind vorige zomer kwam die act op mijn bord. De agent liet me de muziek horen, zei wanneer de plaat uitkwam en dat ze bij Universal zaten. Zo’n agent zegt er natuurlijk ook meteen bij dat Years & Years in de running zit voor de BBC Sound of 2015-verkiezing. Dan heb je een idee van het profiel van zo’n band, van het type publiek dat erbij past. Je neemt contact op met het label, maakt een plan, bezoekt een show in het najaar en één in het voorjaar. Ver voordat het publiek een single op de radio hoort, zoek je al een geschikt festival in het zomerseizoen.”

Years & Years – King:

Regelmatig zijn er label-nights (Innervisions, Electric Deluxe) op Lowlands. Hoe komt zoiets tot stand?
“Dat is inderdaad in het verleden gebeurd, maar dat is geen vooropgezet plan. In het geval van Innervisions waren we in gesprek met de agent over Âme en vertelden we dat we van andere dj’s in hun stal ook gecharmeerd waren. Hun agent vroeg meteen wat we er van zouden vinden als ook Dixon en Hendrik Schwarz zouden komen. Toen was het besluit snel genomen.”

In hoeverre krijgt een label vrijheid over het invullen van zo’n nacht?
“Op muzikaal gebied krijgen ze alle vrijheid, op de andere fronten zorgen wij voor de productie. Onze lichtcrew en vj’s zijn al helemaal ingespeeld op de inrichting van het podium en zorgen voor de invulling. Daar kan een extern team minder mee uit de voeten.”

Is er voor dit jaar nog een labelnight gepland?
“Nee.”

‘We willen meer inzetten op hiphop’

Verleden jaar was er op diverse sociale media en op de Lowlove-site kritiek op het ontbreken van samenhang in de techno-programmering: John Talabot, Happa, Boddika.
“Ik lees jullie site soms wel, maar deze kritiek ken ik niet. Ik kan me voorstellen dat die combinatie er op papier niet direct logisch uitzag, maar ik heb die zaterdag in de Bravo gestaan en merkte dat het muzikaal prima klopte, waarbij Talabot wat harder draaide en het gewoon weer helemaal los ging. Dit jaar zullen we met Marcel Dettmann en Karenn op de techno-avond weer andere accenten leggen.”

Aha, dan heb je misschien ook ons opiniestuk gelezen, met als centrale vraag: is de huidige formule nog houdbaar voor Lowlands? Wat is jouw mening hierover?
“Ja, ik heb het gelezen, en daar zijn we wel van overtuigd. Ieder jaar bekijken we kritisch of we moeten bijsturen op de veranderingen in de muziekwereld. Lowlands is zo’n groot ding, het heeft zo’n groot programma dat je niet zomaar van het een op andere jaar alles kan omgooien. Dat moet met subtiele bewegingen gebeuren. Je maakt natuurlijk wel nuanceverschillen, zoals we dit jaar wat harder willen inzetten op hiphop. We voelen aankomen dat dat weer relevanter wordt. Het trekt een leuk, jong publiek aan dat we ook graag op Lowlands willen hebben. Hiphop proberen we ieder jaar wel weer te doen. Soms lukt het net niet, want die acts laten zich wat moeilijker vastleggen. Dit jaar lukt het gelukkig wel. Ik ben blij met wat er nu staat, met Kendrick Lamar, Joey Bada$$, Roots Manuva, Opgezwolle en De Jeugd.”

Dus het accent voor deze Lowlands-editie ligt meer op hiphop?
“Hip Hop is zeker een element waar we meer aandacht aan proberen te geven. Ik denk dat het profiel van Lowlands toch wel links van het midden zit en moet blijven, dat we ons daarmee proberen te onderscheiden. Het draait eigenlijk allemaal om balans.”

Foto: Bart Heemskerk

35 reacties

  1. Maurice

    Vraag is nog steeds: Heeft 2015 drie Dance Alpha headliners? (Underworld vrijdag, Chemical Brohters zaterdag, Major Lazer zondag?) Ben benieuwd!

    • 180492003

      Denk het niet, ik zie The Chemical Brothers en Underworld niet zo snel headlinen. Kendrick Lamar en Ben Howard zijn tegenwoordig een stuk populairder. Net als Major Lazer

    • Jordy

      Chemicalbrothers wel de andere heb ik me twijfels over, misschien paolo nuttini…..?

  2. Maurice

    Kunnen we hieruit trouwens opmaken dat Dixon en Henrik Schwarz komen of lees ik dat verkeerd?

  3. Guinness

    Erg blij met de uitspraak:

    “Als je bijvoorbeeld een grote elektronische act hebt geboekt, is het belangrijk dat je ook een grote gitaarband binnenhaalt”

    Ik wacht gerust af naar de bekendmaking van een grote gitaarband :D:D:D

  4. Buddha

    Steeds maar dat terugkerend geneuzel over links van het midden…

  5. 180492003

    Wat ik me telkens afvraag: wat is nou de linker- of rechterkant van muziek?

  6. Jordy

    Erg leuk stuk

  7. Guido

    Nou wat mij betreft mogen ze dit jaar zeker nog veel rock/gitaarmuziek er bij stoppen.

  8. Mark

    Erg leuk stuk om de dag mee te beginnen. Ik weet niet of al vele elektronische namen goed bij iedereen zal vallen, maar ik vind dit echt een killer-lineup. Vooral de afwisseling van Hiphop met elektronische is een goede formule, kijk maar naar Dour. Met de (rustige) gitaar die er al staat maakt het voor mij een ideale samenhang en het kaartje meer dan waard.

    Ik snap echter heel goed dat er genoeg mensen die dit niet kunnen waarderen en dan vooral met de rest meelopen en op Lowlands bashen. Het lijkt wel een hype te zijn om Lowlands de grond in te drukken om zijn programmering.

    • Ferraro

      Mee eens, elektronische line-up is prima. En er moet nog een plukje namen komen! En dan ben ik nog benieuwd of Joost van Bellen nog gaat opduiken in de polder.

  9. Beily

    Passie wordt overschaduwd door nuance en balans

  10. stn

    Links van het midden betekent zoveel als progressief en toonaangevend. Acts als Bastille, Kodaline en dergelijke vind ik juist ‘rechts van het midden’: we kennen het al van de radio, ze hebben eerder op Lowlands gestaan, voegen eigenlijk niets meer toe, maar blijkbaar vindt Lowlands ze nog relevant. In de jaren dat Lowlands nog pijlsnel uitverkocht kwamen dat soort belegen acts overigens óók op het programma. Kans gemist wat mij betreft…

    • Mark

      Lowlands slaat de plank volledig mis met het boeken van Bastille. Die lui zijn niet om aan te gluren, de meest overschatte band van afgelopen tijd. Waarschijnlijk dat deze (boy)band voor de headliner, anders zouden ze niet zo’n populaire naam in een bepaalde doelgroep boeken.

      • jeroen

        Helemaal gelijk Mark, wat een rukband. Stonden twee jaar terug in het voorprogramma van Muse, konden geen moment imponeren.

  11. joppe

    nog een beetje reagge en ska mag van mij wel hoor. ben tevreden met de line-up maar herken wel dat er veel electro en veel singersongwriter (van het erg rustige soort) op de planken staat.

    • 180492003

      Noem 1 relevantie skaband..

    • 180492003

      Noem 1 relevante skaband..

      • joppe

        relevant voor wie, voor wat, waarom ?

        gewoon omdat ik het leuk vind lijkt me (voor mij) voldoende

        maar, Leeways (prijs gewonnen, opkomend in NL) Jaya the Cat (gewoon leuk)

        waarom moet alles uitgekookt zijn, iets betekenen trending zijn of hip and happening. Ik kom naar lowlands omdat ik het leuk vind, Ska vind ik leuk en dus hoop ik er op. jammer dat alles zo doorgefilesofeerd moet worden. gewoon genieten en plezier hebben lijkt me al voldoende.

  12. DJNONO

    Ik ben een elektronika liefhebber, maar hoop inderdaad nog op een grote rock/bluesnaam. Behalve Interpol (meh), Limp Bizkit (kots) en het gros aan psychedelische bandjes (Tame Impala!), zou ook leuk zijn:
    – Mastodon
    – Dropkick Murphys
    – Iggy Pop
    – Royal Blood

  13. Rolf

    Chemicaliën brothers en underworld komen niet van de afdeling dance… Waarom boeken andere afdelingen dan ook dance acts…
    Er staan best wel wat aardige gitaar acts
    – Interpol
    – dolomite minor
    -FFS
    – the districts
    Maar een echt grote gitaar band ontbreekt helaas nog. Dat zou het voor mij wel compleet maken. Maar ben nu ook al zeker tevreden

    • VUIG

      Heeft volgens mij vooral de maken welke artiesten er bij welke agent zitten. De danceboekers handelen met veelal vaste agenten en de ‘rockboekers’ weer met hun eigen agenten.
      Blijkbaar zaten Chem Bro’s en Underworld bij een van de agenten van de ‘rockboekers’ en zijn ze via die lui naar Lowlands gehaald (ongetwijfeld in overleg met David en consorten).

  14. trollands

    Links van het midden… Punk, psychedelica, folk dus?
    Beetje rare conclusie van deze man die zich muzikaal rechts van het midden lijkt te bevinden ;).

  15. Ter

    Ik vind de line-up prima zo :)
    Stiekem hoop ik nog wel op een paar kleine dj’s en als ik een gok mag wagen de Skints? Is dat mogelijk??

  16. keessch

    iets groters met gitaren mag nog nog wel: Blur, libertines of strokes, dan is het verder prima zo!

  17. Rob

    Marcel Dettmann en Kerenn op de techno avond. Mijn god. De hipster house avond bedoel je. Mag toch duidelijk zijn dat bij Collabs die bravo op zojn kop stond, de India 5 maten te klein was bij Job Jobse. Moet dat publiek geweerd worden of wat. Een energieke (hard)techno act zal lowlands niet misstaan. Een deephouse avond had ook nog best gemogen. Ik vind het gek dat je in nederland iedere week op een festival kan staan met de beste DJ’s en dat er blijkbaar een hele strategie zit achter het binnen halen van ‘tears & tears’. Links van het midden is dan 18 jarige groenlinks meisjes neem ik aan. Knallen in die bravo, dat is mooi. Mensen willen juist een weekendje weg van dat moralisme van die politici. Programma is dit jaar een flater. Ik had nog twijfel voor 75 euro eem ticket van ticketswap te halen als ze er onherroepelijk op staan, maar deze affiche is toch wel triest.

U kunt niet meer reageren.