Lowlove is gestopt en wordt sinds eind 2015 niet meer bijgewerkt.
Je kunt nog wel gewoon alle oude artikelen lezen en onder Historie rondneuzen en nagenieten van de vorige edities van Lowlands. Wil je meer weten, kun je hier verder lezen.

Verslag zondag: speelplezier voert de boventoon

Weeralarm. Even kijken de bezoekers angstig op hun smartphones als ze hun tenten uit kruipen en de voorspellingen over noodweer krijgen. Gelukkig blijkt het mee te vallen; behoudens een kortstondige stortbui aan het eind van de morgen blijft het onheil van boven uit. Dus dan de aandacht weer naar de muziek, die op zondag niet zozeer hoogstaand is, maar wel artiesten voorschotelt die overduidelijk met plezier op het podium staan.

Het is bijvoorbeeld een verademing Frank Turner en zijn band, The Sleeping Souls, bezig te zien op het podium van de Grolsch. Hij heeft er zoveel lol in, heeft zoveel charisma, dat zijn we dit weekend niet vaak tegengekomen. Turner, die een punkband achter zich liet om een akoestische gitaar ter hand te nemen, heeft bovendien een machtige stem en liedjes vol motto’s die de Lowlander passen als een handschoen. Voorwaar een veelbelovend begin van de zondag.

Springplank

Er zijn dit weekend meerdere bands die proberen te imponeren vanuit de Charlie, toch altijd de beoogde springplank voor muzikaal talent. Other Lives is een van de weinige acts die we zo’n stap daadwerkelijk snel zien maken. Aan podiumpresentatie kan nog wat worden gewerkt, maar de onwaarschijnlijk mooie folkliedjes van het vijftal verdienen heel snel een grotere bühne.
Datzelfde geldt voor Wild Beasts. Dat wordt hoog tijd ook, want de Britten hebben al drie albums op hun naam staan. Maar er is hoop, want ook Elbow brak pas later door. Met die groep hebben ze in elk geval de warme vocalen gemeen die Hayden Thorpe en Ben Little produceren. En, niet onbelangrijk, hun liedjes weten je recht in het hart te raken.

Happy Camper

Zo gezellig als bij Happy Camper was het bijna nergens dit weekend. Een grote strandbal stuitert heen en weer boven het publiek en diverse confettikanons worden afgeschoten. Op het podium is het een komen en gaan van sympathieke Nederlandse muzikanten, die om beurten inschuiven bij het project van Job Roggeveen.
Iedereen – Roggeveen, maar ook elk van de gasten – lijkt oprecht opgetogen erbij te mogen zijn. Geen optreden om ondersteboven van te raken, maar vooral een wisselwerking waarbij artiesten en publiek elkaar het plezier enorm staan te gunnen.

Kanonnen

En dan is het tijd voor de echte muzikale kanonnen om de Alpha af te sluiten. Skin van Skunk Anansie blijkt nog steeds een van de beste frontvrouwen ter wereld te zijn. De tent eet uit haar hand en springt onophoudelijk op de rock, die in makkelijk te behappen vierkwartsmaatjes wordt opgediend.

Interpol zoekt veel minder contact met het publiek. Maar de New Yorkers weten wat van hen verwacht wordt op zo’n groot podium: alle bekende nummers spelen, en het tempo liefst zo min mogelijk laten vieren. Daarin slagen ze vakkundig en risicoloos.

Risicoloos is zeker van toepassing op omstreden afsluiter The Offspring. Een festivalband pur sang, net als Flogging Molly bijvoorbeeld, waar je een uur lang mee kunt schreeuwen en springen. Dexter Holland en consorten leveren daarvoor vanaf opener ‘All I Want’ de onweerstaanbare melodieën. Maar het blijft wel makkelijk scoren met zo’n punkfeestje, waar de waverock van Interpol een artistiek veel waardiger afsluiter zou zijn geweest voor een kunstfestival dat Lowlands toch ambieert te zijn.

21 reacties

1. Plien

Ik vond de zondag echt perfect! Wat is het toch een vrouw, die Skin. Wat een show! Wat een stem ! Ik ben blij dat ze Lowlands toch nog heeft gedaan.
    En Offspring vond ik ook heel erg vet. Nu kruip ik nog even mn bed weer in !

2. Mr.T

KUNSTFESTIVAL?!

3. Bas

kunst- en cultuurfestival in de breedste zin, ja, dat zegt Van Eerdenburg zelf bij elk interview

4. Maaike

kan ik ook ergens het hele optreden van the offspring terugkijken?

5. Eileen

Op 3voor12-tv kun je verschillende optredens terugkijken. The Offspring staat er op dit moment (nog) niet op.

6. peter

Enkele top-acts gezien, maar de sfeer was dit jaar voor het eerst bij vlagen echt ruk. Alleen maar úitgaans-publiek’ ipv. muziek-publiek. Denk dat 70% van de bezoekers geen band kenden. Je zag het al aan de half volle zalen bij bv Deus, een band die eerder een zaal standaard vol speelde. Ik denk er serieus over na om volgend jaar niet te gaan, Het wordt te massaal, te druk en het publiek veranderd. Helaas.

7. Theo

Ik ben het met peter eens. Het publiek veranderd. Dat komt denk ik ook dat er steeds meer dance muziek komt en minder bands. De sfeer vond ik ook eg minder dan andere jaren. Ik stoor me vooral aan die doorgesnoven figuren. Ik weet ook niet of ik volgende jaar nog ga.

8. Plien

Ik had ook het idee dat het publiek erg verandert is, veel ”zwarte cross” achtig volk. Meer van die campingzuipers dan idd muziekliefhebbers. En het viel me ook op, er waren heel veel ”huismoeder” achtige oudere vrouwen ! haha, met leren rugtasjes en eten in tupperware bakjes :P ( Die verontwaardigd bij de sucurity staan te discusseren omdat ze hun flesjes drinken niet mee mogen nemen)

Opzich niet erg, maar daardoor verandert de sfeer wel een beetje.

9. ervandoor

noot voor het “uitgaanspubliek”:
    als je TEENSLIPPERS aan hebt ga je bij flogging molly niet in het eerste vak staan, dat geeft zo een rommel!

10. marksi

Ik begrijp het allemaal niet. Lowlands van de bandjes of Lowlands van de uitgaanders? Kan het dan niet beiden? Ik vind Lowlands juist zo heerlijk omdat ik lekker in de middag kan ontbrakken bij optredens (die je er vaak weer bovenop helpen) en dan ik de nacht vol kan knallen. De perfecte mix. En dat moet ook blijven in de programmering vind ik, diversiteit. Ik hou persoonlijk niet zo van de standaard rock bandjes, maar meer van wat softer gedoe zoals bijvoorbeeld The Roots, Stephan Marley, Mayer Hawthorne, Eefje de Visser, Jamie Woon. Maakt me dat dan minder geschikt Lowlands publiek???

Daarbij vind ik het echt een zwaktebod om een persoonlijk mindere editie te gaan wijten aan andere groepen mensen. De sfeer is ook zoiets ongrijpbaars. Volgens mij waren er weer 55.000 mensen die daar waren om een top tijd te hebben, ik heb gelachen en geluld met zoveel leuke vreemde mensen. Ik vond de sfeer top, maar misschien komt dat omdat ik het gewoon weer top had!!

11. Bas

Ik denk dat Van Eerdenburg een gezondere mix wil van bandjesliefhebbers en danceliefhebbers. Waarbij die twee elkaar niet uit hoeven te sluiten, je kunt best naar Agnes Obel kijken en tot diep in de nacht dansen.
    Qua sfeer vond ik het niet echt minder dan eerdere jaren. Hooguit leken er tamelijk veel opgefokte figuren rond te lopen zaterdagavond in de Bravo.
    Een ander systeem van kaartverkoop is sowieso een prima idee. Elk systeem heeft zijn nadelen (sommigen zullen verder moeten rijden voor een kaartje dan anderen, en de zwarte markt komt altijd aan tickets), maar fysieke verkoop aan een loket zal sneller een schifting maken tussen mensen die echt heel graag willen en mensen die het best leuk vinden, mits een ander alles regelt. Het wordt minder een loterij op deze manier.

12. Plien

Al ben ik wel bang dat we straks moeten gaan slapen bij Plato op de stoep voor een kaartje?! Haha.

Maar wat Bas al zei: Je kan best naar Agnes Obel in de middag, en s’avonds los gaan tot laat. :)

13. peter

Misschien een kleine nuance: ik ben helemaal niet vies van dance op zn tijd. Ik vind alleen dat de organisatie meer de nadruk op indie/rock muziek mag leggen, aangezien er al tientallen dance festivals zijn voor deze doelgroep. Ik noem een Defcon, Sensation, Mysteryland etc. Het is jammer dat dance ook op het alternatieve Lowlands, dat bekend stond om rock/popmuziek, een steeds groter aandeel krijgt. Ik hoop dat de organisatie aankomende jaren de hoeveelheid dance vermindert. Als ik kijk hoeveel agressief en doorgesnoven volk er ’s nachts/’s avonds rond de Bravo en Xray loopt…Echt te zielig voor woorden al die mensen die zonder drugs geen toffe avond kunnen hebben.

Tuurlijk betekent dit voor de organisatie een extra bron aan inkomsten wanneer de tenten ook ’s nachts nog afgeladen zijn, maar geloof mij dat er, mochten ze zo doorgaan, geen spaan heel blijft van de Lowlands filosofie, en er in de toekomst alleen nog maar Party-dance fanaten op Lowlands afkomen. Gevolg: overdag half volle tenten, ’s nachts wederom afgeladen Bravo’s en Xrays.

14. Dilen

Pff lowlands 2011 was gewoon top wie er ook komt je komt tog voor jezelf? en de sfeer die is gewoon altijd goed. En wat willen jullie anders in de avond horen? ik ga niet om 03.00 naar the offspring luisteren dan wil ik gewoon vette dubstep of electro horen. En in de middag zie ik graag bands. Vond het ook focking raar dat bijv. chase and status om 18.00 speelde

15. Arie en Linda

We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden wat we in de jaren 90′ begonnen zijn, dat was het begin van de happy hardcore, wat nu uitgegroeid is tot de dance / trance / techno van deze tijd. De jongere generatie is hier mee opgegroeit en die zul je dus veel meer tegen komen. Het zal zich steeds meer in de nieuwe muziek gaan verweven. Ik vond het ook ander volk, meer BRAVO nacht volk, niks verkeerds, maar ik miste de uitgesproken persoonlijkheden als voorgaande jaren, ik zag nu veel dezelfde mensen. Hou zelf meer van rock, en een persoonlijk optreden, maar dat is nauurlijk ook een beetje lastig als je als beginnend bandje op Lowlands. Maar ik heb zeker genoten, en heb meer hoop voor volgend jaar, als ze de kaartjes maar anders gaan verkopen, dat idee wat er ligt, vind ik niet verkeerd, moet alleen wel eerlijk zijn. Niet zoals bijvoorbeeld uit de wachtrij gegooid worden op de site.

Volgend jaar gewoon weer !! En kijken wat voor een moois ze dan weer voor ons gemaakt hebben om 3 dagen heerlijk te kunnen vertoeven !!!!

Arie en Linda

16. bou_ke

Inderdaad, een Lowlands zonder superlatieven. Niets slechts gezien, een paar steengoede dingen (Fleet Foxes, Elbow) maar ik ben niet van mijn sokken geblazen (zoals bijv. Sigur Ros dat kon).

Ik heb weer veel gezien maar miste dat epische gevoel wat je soms op Lowlands krijgt. Daartegenover heb ik niets slechts gezien, hoewel dat soms ook best grappig is. Volgend jaar een “mooie” kwaliteitsafsluiter en wat meer spannende dingen a la animal collective svp. En laat het dancepubliek inderdaad de 2 voor de prijs van 1 kaartjes van mysteryland opvullen. Overkill aan dancefestivals dus keuze zat. ik hoef geen lelijke beuktechno om 8 uur ’s ochtends op de camping van m’n buren te horen.

17. Bart Enkelaar

Wat een gezeik allemaal!

Ik heb geen enkel agressief persoon gezien op lowlands, heb heerlijk van allemaal mooie nieuwe en oude bands genoten en iedere nacht heerlijk kunnen feesten overal. Het was gewoon een prachtig topfeest en ik heb er het volste vertrouwen in dat een organisatie die al jaren dit soort geweldige muziekfestivals weet te organiseren dat volgend jaar net zo hard kan doen.

18. De Freek

Hallo, ik ben een dance liefhebber met een hekel aan Defcon, Sensation, Mysteryland etc. maar hou ontzettend van Lowlands. Mag ik nog wel komen volgend jaar of zijn jullie boos op mij…?

19. an

Heb het heerlijk gehad, ben geen techno/dance type maar ga wel los in de groovetube tot diep in de nacht…. of bij de HEMA en daar worden alleen worsten en bamboe mishandeld ;-) Vond de sfeer prima maar bezoek dan ook niet de bravo en/of X ray dus geen idee wie en wat daar allemaal rondliep. Heb wat nieuwe en oude dingen gezien, Elbow was magisch en vele andere bands top. Kan niet wachten tot volgend jaar

20. an

freek: tuurlijk mag je komen, gezellig!

21. Daan

Het enige wat ik aan te merken heb op de zondag was dat er bij mij Skrillex zo’n ventje vijf minuten van te voren komt aanlopen en dan wel even denkt vooraan te kunnen staan als ik all 2 uur op Skrillex aan het wachten ben en dan als het niet lukt mij maar gaat irriteren door zijn hand op het hek te legen.

Maar los hiervan heb ik nog zo genoten van “DE SKRILLEX” Bruutste act van de afgelopen 2 jaar Lowlands!

U kunt niet meer reageren.