Lowlove is gestopt en wordt sinds eind 2015 niet meer bijgewerkt.
Je kunt nog wel gewoon alle oude artikelen lezen en onder Historie rondneuzen en nagenieten van de vorige edities van Lowlands. Wil je meer weten, kun je hier verder lezen.

Bijschaven is niet meer genoeg voor Lowlands

Vandaag precies een jaar geleden verkocht Lowlands het laatste kaartje voor de editie van 2014. Het was toen voor het eerst in vier jaar dat het festival niet al in één dag uitverkocht. Dit jaar loopt de verkoop nog minder hard. Wie dit jaar Lowlands wil meemaken, kan nog op zijn gemak kaartjes kopen. Wat is er in de laatste twee jaar veranderd? Kan het festival zelf het tij nog keren?

Het is zondagavond 21 augustus 2011 rond half tien als Dexter Holland het podium van de Alpha betreedt. De tent is bomvol, en anderhalf uur lang is het een meezingfestijn op de hits van The Offspring.

Ja, The Offspring. Vergane punkglorie, als headliner van Lowlands. In 2011. De eerste editie die in recordtijd (amper twee uur) uitverkocht raakte. Waarmee we maar willen zeggen: met de line-up of geweldige headliners had dat uitverkopen in dat jaar en de jaren erna heel weinig van doen.

Sterker nog: toen de voorverkoop voor 2011 van start ging, was er nog geen enkele naam bekend. Het festival verkocht (en verkoopt?) altijd uit op zijn goede reputatie en die onmiskenbare, unieke Lowlands-sfeer: dat vrijstaatje in de polder waar we drie dagen lang onze zorgen kunnen vergeten.

Die goede reputatie en dat unieke sfeertje zijn er nog steeds, maar de buitenwereld is ondertussen veranderd. De hype is verdwenen. Hoe dat komt? Het zou een mooi onderwerp zijn voor een gastcollege op LL University en we geven graag daartoe de aftrap.

Ja, er is wat aan de hand

2004 is het laatste jaar geweest dat het festival niet was uitverkocht. Vanaf dat moment ging het elk jaar sneller. In 2005 werd het laatste kaartje aan de deur verkocht, in 2010 was het laatste kaartje na een week voorverkoop al vergeven. De jaren daarna zorgde enkel de wachtrij bij Ticketmaster ervoor dat de kaartjes niet binnen één seconde al allemaal verdeeld waren. En eerlijk is eerlijk, dat is een waanzinnige prestatie.

Tot vorig jaar dus. Toen kon Rapid Razor Bob pas op 13 mei bekend maken dat Lowlands voor de zestiende keer in 22 jaargangen een full house was. Dit jaar duurt het zeker langer – als het al lukt. We kunnen niet in het Lowlands-loket kijken, maar we vermoeden dat het dit jaar op zijn best een close call gaat worden. Want behalve de opnieuw tragere voorverkoop, zijn er andere signalen. Minder hard misschien, maar samen schetsen ze wel een beeld:

De 5000 kaarten met CJP-korting verdwenen vorig jaar plots, om dit jaar ineens weer terug te keren. Ook die kaarten zijn overigens nog niet uitverkocht.

Rapid Razor Bob heeft sinds maart een Engels broertje: ‏@LowlandsFest_UK‬. Zo’n tien jaar geleden liepen er volop geezers en birds in Biddinghuizen rond en Mojo wil die markt blijkbaar graag weer aanboren. Al is het de vraag of dat met 105 volgers veel resultaat op zal leveren.

En dan zijn er nog onze kijkcijfers. We brengen met evenveel plezier evenveel nieuwtjes als de afgelopen jaren, maar de trend is ook bij Lowlove negatief. Minder bezoekers lezen minder berichtjes – en dan hebben we het niet over een paar procenten. We houden vooralsnog vol dat dat echt niet aan ons ligt (toch?), maar dat de interesse in het festival minder is.

It’s the economy, stupid

Constateren dat het minder gaat met Lowlands is makkelijk, oorzaken vinden is lastiger. Toch wagen we een poging. En we slepen er meteen maar oud-president Clinton bij, want die wist bij zijn verkiezingen wat het belangrijkste issue was: “It’s the ecomomy, stupid”.

In de polder (zou daar een mooi Amerikaans woord voor zijn?) is dat niet anders. ITGWO, WTWTA, BKS, DTRH: het zijn geen wiskundige formules, maar afkortingen die door muziekliefhebbers vertaald worden in Into The Great Wide Open, Where The Wild Things Are, Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole. Laatstgenoemde is nota bene door Lowlands-organisator Mojo in de markt gezet, net als Pitch – waarvoor geen afkorting nodig is. Het aanbod is dus enorm toegenomen. Er zijn veel meer mogelijkheden om 200 euro uit te geven aan een festival. Dat doe je misschien een of twee keer per jaar, maar geen vijf keer. Dat betekent: keuzes maken.

Niet alleen hoe vaak je naar een festival gaat, maar ook naar wat voor soort. De nieuwe generatie festivals is veel specialistischer, voor specifiekere muziekstromingen. BKS richt zich erg op de ‘klassieke’ muziekfanaten met een voorliefde voor indie (Alt-J) en rock (Libertines, Arctic Monkeys), net als DTRH (Damien Rice, The War On Drugs, Iggy Pop). Pitch is meer voor de elektronische muziek, Where The Wild Things Are is voor de gitaarmuziek en een gezonde portie disco (en voor zij die genoeg hebben van een lekkend tentje).

Wacht, er is meer

Festivals voor echte kenners dus – en juist zij zijn zo belangrijk voor Lowlands, vertelde directeur Eric van Eerdenburg in 2010 tegen NRC. “Het publiek van Lowlands bestaat uit drie groepen. De kenners vormen de eerste groep. Zij zijn de kern. De tweede groep bestaat uit volgers, de derde groep wordt gevormd door mensen die er graag bij horen. Maar vertrekt de eerste groep, de kern, dan valt de bodem uit je festival.” Dat overkwam ons, voegde hij er nog aan toe, in de magere jaren van 2002 tot en met 2004.

Nu al die nieuwe festivals met Lowlands om juist die groep bezoekers vechten, dreigt dat gevaar opnieuw. En de volgers en meelopers hobbelen braaf achter hen aan.

Daarom is ook Lowlands gedwongen tot het maken van keuzes. Het was altijd een voor-elk-wat-wils-festival, met een vleugje hardrock, een snufje meisjespop en een jointje reggae. In de Alpha stonden klassieke, vaak oudere rockheadliners als Nine Inch Nails, Nick Cave en The Offspring. En de uitgebreide elektronische programmering bediende de danceliefhebbers tot diep in de nacht op hun wenken.

In 2013 bleek bij Nine Inch Nails en Nick Cave dat die rockheadliners niet meer dé publiektrekkers zijn. De Alpha was twee keer halfleeg; misschien was dat een keerpunt in de geschiedenis van het festival. Wat dat betreft was de keuze voor Disclosure en Stromae een jaar later veelzeggend; geen gitaren die het grootste podium op Lowlands afsluiten, maar muziek waar de beat voorop staat. Precies waar nu de meeste interesse naar uitgaat.

2015 belooft wat dat betreft weer een stap terug te zijn, met oude helden Underworld en Chemical Brothers prominent op de line-up. Dat kan een kwestie van vraag en aanbod zijn; wellicht zijn er geen betere, meer actuele acts beschikbaar op dit moment. Ook door de nationale en internationale concurrentie wordt het steeds moeilijker om goede toppers te boeken – nog zo’n trend die tot koerswijziging noopt.

En Pukkelpop dan, horen we je zeggen. Is meer op een rockpubliek gericht en het aanbod aan grote festivals is in België kleiner. En Glastonbury en Rock Werchter? Zijn qua karakter echt andere festivals, die zich richten op grote kanonnen op grote podia en daarmee 80.000 bezoekers of meer trekken.

Rapid Razor Bob

Meer festivals, festivals die de belangrijkste doelgroep voor Lowlands weglokken, een smaakverandering richting elektronische muziek en toegenomen internationale concurrentie: het zijn samen overtuigende redenen voor Lowlands om in het sterk veranderde festivallandschap van de laatste jaren een scherper profiel te kiezen. Geen ultiem zapfestival meer, de formule die al jarenlang vrijwel ongewijzigd is.

Met het verschuiven van een paar tenten alleen kom je er niet: het is tijd voor fundamentele verandering. Misschien moet het wel kleiner en specifieker, meer elektronisch. Misschien is het concept van de grote headliners wel voorbij. Hoe dan ook: onderweg naar zijn 25ste verjaardag heeft het festival een quarterlife crisis. Rapid Razor Bob moet tijdens het scheren eens goed in de spiegel kijken en zichzelf opnieuw uitvinden.

59 reacties

  1. Bram

    Goed verhaal. ik ben heel benieuwd wat lowlands nog gaat doen dit jaar

  2. Ramona

    Dit is al het tweede jaar dat onze kinderen op de maandag na Lowlands hun eerste schooldag hebben. Ook valt het vaak in de goedkopere periode om op vakantie te gaan. Om die practische redenen nu al een paar jaar afwezig :-(

  3. Steeph

    Mooi stuk.
    Ik hoop dat ze het gooien op meer onbekende en doorbrekende artiesten. Voor mij is LL namelijk altijd een proeverij.

    Ga dit jaar dus gewoon weer. Voor de 23ste keer kennelijk.

  4. Menno

    AUB niet nog meer elektronica. Het laatste waar Nederland behoefte aan heeft is nog een Mysteryland of Valtifest aangevuld met 3 verdwaalde bandjes. Juist het ontbreken van bandjes na 11 uur ’s avonds en de enorme toename aan dance (met bijbehorend doorgesnoven en geslikt publiek) hebben er voor gezorgd dat ik inmiddels elders ga festivallen.

    • PeeWee

      Sluit ik mij volledig bij aan. Precies de reden waarom ik na 2009 al afgehaakt ben, na er vanaf 1995 non stop geweest te zijn

      • Mr.T

        +1
        De rede dat wij niet meer gaan met onze groep vrienden is de programmering. Die is voor ons NIET meer interessant. Lowlands was juist interessant omdat er zo veel verschillende smaken waren die ons aanspraken. Ska, rock, hardrock, punk, metal, reggea, balkan.
        LL 2002-2009

        • joppe

          herkenbaar, ik ga weer wel dit jaar (9e keer) maar herkeen de verandering van muziek en publiek zeker. heb me ook wel een paar maal geiriteerd aan de doorgesnoven heren die spontaan midden in de tent moeten staan, waarbij alle anderen moeten wijken… maar toch wel weer zin in dit jaar hoor !!

    • DefisDre

      Volgens mij is dé reden dat er geen bandjes meer na 11 uur staan is dat ze geen vergunning hebben voor hardere muziek na dat tijdstip. Daarom is er vanaf dan alleen nog maar elektronisch of dingen als Superstijl of 90s Now.

      Kan zijn dat ik er naast zit, maar dat was de reden geloof ik.

      • Ferraro

        Klopt. Er is geen vergunning voor bandjes na 23.00.

        • Bas

          Klopt niet helemaal. De geluidsvergunning voor na 23 uur ligt wat moeilijker (=lagere grenzen) dan voor 23 uur. en met live muziek zijn de pieken veel moeilijker te controleren dan met elektronische muziek, vandaar na 23 uur nauwelijks live acts. zou ook de reden kunnen zijn dat in de grolsch (met meer rockmuziek) de muziek niet altijd even hard staat in de avonduren

    • christel

      Vorig jaar kon ik er helaas niet bij zijn. Tot mijn schrik en verbazing hoorde ik van mm vrienden dat ze veel mensen totaal onder de drugs op de camping tegen kwamen. Vinden wij niet passen bij LL. Maar goed dit jaar zijn we er weer bij.

    • Tinus

      Amen

  5. Milan

    Goed stuk!

  6. SjoerdieV

    Er moet niet zoveel bombarie over gemaakt worden volgens mij, er is gewoon veel meer concurrentie. Je kan als je wil ieder weekend naar een festival, dus is het ook logisch dat mensen andere keuzes gaan maken. Ikzelf klaag nooit heel veel over de line-up, maar ik moet zeggen dat ik ook die van 2011 erg zwak vond, dat was volgens mij de “dubstep-editie”. Voor de rest vermaak ik me altijd prima!

  7. WpuntNL

    Goed stuk. Precies de pijn wat mij betreft.

    Ik heb vorig jaar mogen proeven aan DTRH en Lowlands (mijn 12e in de afgelopen 19 jaar). DTRH was heerlijk… Lowlands was voor mij ook weer prima.

    Misschien is het gewoon tijd om tot de conclusie te komen dat Lowlands niet meer HET vernieuwende festival is… maar een gevestigde naam. Daar hoort een ander gedrag bij. Ook een ander publiek. Vooral de uitspraak dat gitaar dood is en geen vernieuwing meer geeft is, naar mijn idee, naïef en gewoon niet waar. Beter zoeken. Meer zoeken in de cross over.

    Daarnaast is dit concept nou ook gewoon al bijna 20 jaar oud. Tijd voor vernieuwing en radicaal anders OF niet mauwen en gewoon boeken en accepteren dat je een jaar niet uitverkoopt.

  8. Thijs

    beetje doelredenering. Rock/gitaaracts trekken de Alpha nog makkelijk vol, maar NIN is te underground als headliner. Het was wel een perfecte Grolsch afsluiter geweest (waar ze een paar jaar eerder wel stonden). Probleem is dus niet het genre, maar de vraag of de headliners wel “groot” genoeg zijn geweest, wat weer alles met de moordende concurrentie te maken heeft. Ben er van overtuigd dat LL ook meer en deels meer liefhebbers publiek trekt als ze ook in de gitaarhoek weer meer obscure en middelgrote namen binnenhaalt. Niet teveel op de 3fm crowd, daar is de concurrentie juist moordend.

  9. Thijs

    Oh ja: en hanteer gewoon de norm die geldt voor LL door alle jaren heen, in juni/juli kaarten kopen was jarenlang heel normaal, uitverkopen in een week is gewoon een belachelijke piek geweest. Heel gezond wat er nu gebeurd, keer niet helemaal uitverkocht is ook geen probleem.

  10. Colin

    Goed stuk en de line up is dit jaar net als vorig jaar weer prima in orde. Er is weer een hoop te ontdekken maar blijft een miskleun dat The War on Drugs er weer niet staat dit jaar. Net als Frank Turner of vergelijkbare artiesten zoals Chuck Ragan, Tim Barry die staan er te weinig vind ik.

  11. Jasper

    Wat mij persoonlijk stoorde de laatste jaren was al dat gedoe over randzaken (lees: geld). Lowlands is een prijzig festival en daar wil je als bezoeker dan wel wat voor terug. Entreeprijzen, drank prijzen, alles ging omhoog en iedere keer kwam er weer een of ander dom smoesje als reden. Vorig jaar werden we nog getrakteerd op parkeerkosten waar we dan asfaltering voor terugkregen. Hoezee. Had niemand om gevraagd volgens mij en per saldo maakte het voor de bezoekers ook weinig uit, dat ene weggetje.

    Wat dat betreft lijkt het alsof de organisatie soms meer bezig is met hun festival dan met ons, bezoekers. En daar ligt nu juist de pijn: het is ONS festival, niet dat van Mojo. Ik wil het idee krijgen dat het feestje voor mij gemaakt is, de laatste jaren voelde het meer alsof we blij moesten zijn dat we op het feestje mochten komen. Wel even betalen voor de entree aub.

    Dus ga ik dit jaar naar Pinkpop. Het affiche was genoeg. Niet de namen die je op Lowlands moet verwachten en ook niet de sfeer die ik van Lowlands verwacht. Maar ik weet wel wat ik kan verwachten en dat is dat ik waar krijg voor m’n geld. Zodra Lowlands me daar weer van kan overtuigen, ben ik erbij.

  12. Sjon

    Ik ga al jaren niet meer naar Lowlands.
    Het kaartje wordt elk jaar duurder. Toen ik stopte met gaan was het kaartje geloof ik €150,- en nu is het bijna €200,-..

    Dour, een festival van 5 dagen kost bijvoorbeeld €140 euro en heeft elk jaar een super line up met ook van alles wat.

    De keuze is dan snel gemaakt.

    • DefisDre

      Tsja. Het is maar waar je voorkeurt ligt. Dour spreekt me qua namen totaal niet aan. Misschien dat het verder wel een tof festival is, maar daar kan ik niet over oordelen.

      En het is duur ja, maar ik vind het mijn geld nog altijd dubbel en dwars waard.

  13. José

    Voor mij was Lowlands altijd 1 grote kermis, met niet alleen muziek maar ook van alles eromheen. Dat is de laatste jaren minder geworden. De gekke acts, de stunts, de aankleding. Overdag bandjes kijken, mensen kijken, nieuwe muziek ontdekken en dan ’s nachts lekker dansen.. dat was Lowlands. Dat dansen ’s nachts was de laatste paar jaar ook ruk, de zijkanten van de tenten waren dicht zodat het in de tent megadruk was en je niet meer lekker naast de tent kon dansen. En inderdaad, de prijzen zijn best omhoog gegaan, speelt ook mee. Ik kan mijn geld ook maar 1 keer uitgeven en dan kies ik liever voor een ander festival. Lowlands was uniek, qua sfeer, qua programmering, qua alles eromheen, maar nu niet meer.

    • DefisDre

      Ik weet niet hoe het vroeger was (mijn 1e keer was in 2010), maar wat mij betreft is dat wat je omschrijft nog steeds zo. Voor mijn gevoel dan.

      En verder tsja. Tijden veranderen, mensen veranderen, festivals veranderen. Het is best dat Lowlands je festival niet meer is, zo gaan sommige dingen nou eenmaal I guess. Gelukkig zijn er in Nederland en landen er om heen veel verschillende soorten festivals. Voor ieder wat.

  14. Peter S

    Lowlands is de laatste jaren steeds meet een 3FM/3v12 festival geworden. En als er 2 dingen totaal uit zijn, dan zijn het 3FM en 3v12… En lowlands dus ook.

    • MarkvdrHeijden

      Leg uit. Wat is er 3FM aan Lowlands? En vooral, wat is er meer 3FM aan Lowlands dan voorheen?
      Ik luister het overigens ook nooit, maar herken je commentaar niet.

    • Rob

      Als je in de drie categorien festivalbezoekers die in het stuk beschreven worden is dit een ongefundeerde mening van iemand die ergens bij wil horen (en zich daarom afzet tegen het overige). Ligt je mening toe waarom 3fm en 3v12 uit zijn? Vooralsnog zijn ze altijd vernieuwend en komen ze met veel nieuwe muziek wat je van menig ander station niet kan zeggen. Is het je smaak niet dan kan ik het begrijpen.

  15. Jordy

    Ik ga al meer dan 10 jaar naar LL en vermaak me altijd fantastisch. Ja het ene jaar Zit er qua smaak wat meer bij dan andere jaren. Wat maakt het uit er zijn altijd leuke nieuwe ontdekkingen te doen. De muZiek veranderd, mensen veranderen. de jeugd groeit op met elektronische muziek ipv gitaren. De concurrentie is moordend. Dat is toch prima kan je even de line up afwachten en dan alsnog gaan. Denk dat alles vrij normaal is hoe het nu gaat en hopelijk ook weer de norm qua kaartverkoop

  16. Wijsneus

    Dit jaar voor het eerst sinds redelijk wat jaartjes dat ik LL oversla. De centen maken mij niet zo veel uit, alhoewel het niet veel duurder moet worden. En er zijn vrij veel zaken die LL doet of niet doet waar je je aan kan storen, maar die zijn niet doorslaggevend. Nee het is toch echt de line-up die mij eerst trok en nu nauwelijks.

    Als LL wil blijven concurreren, dan is er naar mijn idee één ding wat ze echt goed kunnen en dat is de combinatie bieden van overdag bands (e.d.) en ’s avonds tot laat elektronisch (e.d.). Maar dan moet het wel kwaliteit zijn, of het nou vernieuwend\indie (graag!) of bekend en ‘commercieel’ is. De boekers van LL krijgen een te laag budget of ze zijn niet goed. Ik denk een combinatie van beiden. Laat het dagprogramma door de jongens van pukkelpop boeken en het avondprogramma door dekmantel die een paar weken voor LL klaar zijn. Dan heb je je denk ik wat je zoekt… of eigenlijk wat ik zoek. LL kan zich dan bezighouden met de zaken die de LL sfeer creëren en die maatschappelijk verantwoorde onzin waar ze zo gek op zijn. Een website die normaal te surfen is kan ook geen kwaad overigens; als zo’n draak wordt goedgekeurd weet je zeker dat er iets fout gaat in een organisatie. En als ze dan toch weer bezig zijn met die site, kunnen ze die gedateerde styling misschien ook eens opfrissen.

    Volgens mij is het zo moeilijk niet allemaal. Je kan niet blijven teren op loyale klanten en een goede naam. Je moet kwaliteit leveren om te blijven uitverkopen, zeker in een competitieve markt. Terwijl concurrenten bezig zijn met line-up, faciliteiten en aankleding lijkt LL steeds meer bezig te zijn met bekerrapers, busvervoer naar het festival en andere zaken die de bezoeker weinig kunnen schelen…

    • DefisDre

      Wat voor soort namen zou jij dan graag willen zien die er nu nog niet staan? En die realistisch zijn qua naam en op tour natuurlijk. Niet als aanval bedoel ik niet, maar ben er oprecht benieuwd naar.

      Mensen ergerden zich enorm aan de bekerrapers, dus terecht dat ze dat systeem hebben afgeschaft en ook al maak ik er zelf geen gebruik van, die georganiseerde busreizen zijn best wel handig.

      Lowlands is volgens mij elk jaar druk genoeg met de line-up (ook al kan die niet naar wens zijn), faciliteiten en aakleding.

  17. Tim

    De langzame kaartverkoop is makkelijk te beredeneren. De hype is eraf, met als gevolg dat niemand het meer aandurft extra kaarten tenkopen om ze vervolgens met winst door te verkopen. Daarnaast worden de oost europeanen geweerd door de munten/recycle actie te stoppen… Fijn dat er dit jaar alleen weer de liefhebbers komen. Ik heb er nu al zin in! Oh en natuurlijk: De hotwings zijn verdwenen… Dat kost je heel veel bezoekers!

  18. Marks

    Eens met Ferraro (uit liefhebberij),maar daarnaast oneens met 90% van de reacties. Ik vind dat hier veel personen Lowlands wel erg statisch benaderden.

    Het wordt nu zo neergezet alsof Lowlands drastisch moet veranderen. Vernieuwen zeker (zoals ze ook elk jaar doen), maar volgens mij staat het concept nog steeds als een huis. Ik denk dat de kern van Lowlands altijd is geweest een eigentijdse, diverse en kwalitatief hoogstaande programmering. Op deze punten gecombineerd blijft Lowlands op eenzame hoogte in Nederland. En ik denk zeker dat er, ook met de groeiende specialistische concurrentie, nog ruimte is voor een groot festival die de verschillende smaken samenbrengt.

    Nog steeds heeft Lowlands het meest diverse programma, niet alleen qua muziek, maar ook als je kijkt wat er daarnaast allemaal wordt aangeboden.

    Op het gebied van muziek, toch waar het uiteindelijk om draait, zie je zeker een verschuiving. Daar waar Lowlands hiervoor wellicht iets meer rock georiënteerd was, neemt nu electronische muziek iets meer de overhand. Dat is logisch in mijn ogen aangezien hier momenteel de meest interessante dingen gebeuren binnen het Lowlandskader. Waar ik mee bedoel de iets meer op kwaliteit gerichte muziek die toch een grote doelgroep aanspreekt. Dit betekent geheel niet dat Lowlands eenzijdig wordt (kijk de line-up er eens op na wat je allemaal vindt qua stijlen en ook nog prima rock), alleen wel dat het accent verschuift.

    Met een accentverschuiving verschuift ook je doelgroep. De personen die meer voor de rock kwamen de afgelopen jaren (en nu steeds meer thuis aan de kinderen zitten btw) maken plaats voor een nieuwe jongere doelgroep. Deze doelgroep heeft in de basis wellicht meer affiniteit met electronica, maar is daarnaast ook helemaal niet vies van andere dingen. Zij zien namen als Years & Years, Kendrick Lamar, Major Lazer, Ben Khan en Rudimental en denken: “daar moet ik bij zijn”. Dat ze daarnaast terecht komen in een prachtige sfeer en een heleboel prachtige dingen gaan ontdekken die hun palet verbreden, maakt dat ze de komende 5 jaar een Lowlandskaartje kopen.

    Volgens mij is het elk jaar weer voor Lowlands een balans zoeken tussen dat wat het al is geweest en dat wat het moet worden om zichzelf te blijven. De laatste jaren, een beetje geholpen door de opkomst van enkele specialistische festivals, wordt die omslag steeds nadrukkelijker gemaakt van accent rock naar accent electronica. Maar Lowlands is en blijft het grootste, meest diverse festival waar kwaliteit voorop staat. Wellicht niet meer jouw kwaliteit, maar dat is een andere discussie.

  19. jordy

    amen

  20. Dillinger

    Lowlands was in zijn beginjaren baanbrekend door gitaarbeesten en danceliefhebbers te verenigen. Dat lukte prima! Na Pavement gingen we lekker dansen bij Underworld (om maar wat te noemen). Heel veel mensen interesseerden zich voor beide stijlen. Dat lijkt nu niet meer zo, er is nu juist een kloof. Een grote groep danceliefhebbers komen pas het terrein op als de bandjes klaar zijn. De gitaarbeesten vinden veel van de huidige elektronica dan weer te plat. Er is een tweedeling ontstaan waarbij de verschillende doelgroepen weinig affiniteit meer hebben met elkaar. Dat leidt tot een programmering waarover niemand nog echt tevreden is omdat teveel totaal niet aan de smaak voldoet. Misschien is het niet meer van deze tijd en gaan de gitaarliefhebbers liever naar BKS, Le Guess Whp of DTRH en de mensen die graag dansen naar een echt dancefestival?

  21. Bas

    Sommige dingen moet je accepteren. Dus ook dat het niet elk jaar ”beter” kan zijn. Zo zit het met alles in elkaar in de wereld. Als je voor de artiesten naar lowlands gaat dan ben je op het verkeerde adres. Dan moet je niet zitten te klagen maar koop je lekker kaartjes voor Rock Werchter, Rock am Ring of Pinkpop. Dus draai er niet om heen met alle theorieën en alle andere meuk.

    • Rob

      Uhm, dus jij gaat alleen voor het fantastische eten en drinken naar een festival? ;-D. Ik denk dat je grote namen bedoeld?

    • Willie

      Maar als Lowlands het karig doet qua line-up, waarom zou ik dan in hemelsnaam wel een kaartje kopen voor festivals die nog kariger zijn?

  22. DJNONO

    Wat een geleuter toch elk jaar weer! Zijn we even voor het gemak vergeten waarom we naar Lowlands gaan? Voor de totale beleving! Voor 4 dagen (ja mensen, een echte lowlander komt op donderdag aan) helemaal even weg van alles, lekker slenteren, dingen ontdekken, blowen bij de tent, grapjes maken met onbekende mensen bij de Hema (zeg, heeft u ook stuc?) of ineens belanden bij een vaag bandje of een live theaterstuk zien. Het fijnste van lowlands is het banjeren van de ene plek naar de andere, en als je net je patatje oorlog ophebt terwijl je je zo had voorgenomen dit jaar eens echt bio-organisch te gaan, door gaan in de bravo tot de kleinste uurtjes. En dat gezeik over drugs – sinds het begin zijn er blowers en slikkers en overmatig biergebruikers op lowlands, dat is nu eenmaal zo op een festival. Persoonlijk heb ik me al een tijdje geërgerd aan de drukte, dus het mag van mij wel wat rustiger worden! Beleef gewoon een festival in plaats van je af te vragen of het wel leuk of spannend genoeg is. En leuk toch die diversiteit aan festivals, zo gaat iedereen naar iets wat hij leuk vindt en blijven de zeikerds thuis. En niet zo zeuren he, het is nog maar mei!

    • joppe

      tja, das eigenlijk wel waar. vind het steeds weer een ontsnapping aan de dagelijkse beslommeringen. ff 4 dagen in ons 2e thuis (want zo voelt het nog steeds) en verveeld heb ik me al 8 jaar lang niet op Lowlands…. blijft gewoon leuk :-)

      • Willie

        Iedereen heeft uiteraard zijn eigen redenen om te gaan en iedereen maakt zijn eigen afweging, vind je de prijs goed voor wat je krijgt dan moet je lekker gaan, maar als die totaalbeleving er niet meer is valt toch zijn hele verhaal uit elkaar?

    • Dillinger

      “Beleef gewoon een festival in plaats van je af te vragen of het wel leuk of spannend genoeg is.”
      Dit argument kende ik niet, maar het is met afstand de beste…Meer van dit graag!

  23. Guinness

    Fijn dat het een keer door Lowlove wordt benoemd.

    Ik hoop dat de organisatie van LL hier waarde aan hecht.

  24. Marcel

    Wat Lowlands het leukste maakt is het avontuur rondom de muziek die er stond. Natuurlijk is de line-up belangrijk maar het 1 bestaat niet zonder het andere. Als je 6 jaar terug aan een meervoudig Lowlands ganger vroeg waarom ze Lowlands nou zo leuk vinden was vaak niet perse de bands die er stonden maar de sfeer het antwoord.

    Lowlands vertrouwd wat dat betrefd alleen nog maar op zijn goede naam. Maar de loyale Lowlands ganger probeerd lowlands niet echt meer te bereiken. Op hun social media word alleen maar elke dag een bandje o.i.d in het zonnetje gezet. Dit zijn updates die voor mij persoonlijk heel weinig waarde hebben want bands uitzoeken doet toch iedere lowlander al. Ik zou graag dingen zien/ lezen die de sfeer van lowlands vastleggen. De sfeer die ik het hele jaar door mis. Zoek een lowlander in hart en nieren die de avonturen op de campings, alpha heuvels en eigenlijk alles wat je niet op de standaard sfeerimpressies ziet(2010 toiletgebouw concert) op een mooie manier kan vastleggen (Geschreven, Gefilmd, gefotografeerd etc.). En herinner mij ook in de wintermaanden aan de gekke avonturen die lowlands te bieden heeft. Maak de Lowlanders het belangrijkst, want uiteindelijk zijn zij het die een festival tot een succes maken

  25. DJNONO

    Ik vind dat de prijs kwaliteit nog steeds in verhouding is. Op geen enkel ander festival elders in Europa zijn de toiletten zo schoon en is alles goed geregeld ook qua geluid en doorstroming. En dit jaar ben ik sinds bijna 5 jaar weer onder de indruk van de line up/programmering! Ik heb er echt zin in dit jaar. inderdaad, de line up is niet het belangrijkste, want uiteindelijk zie ik toch de helft niet vanwege te stoned of te dronken, maar daar komen dan wel weer leuke mensen op af en als niets moet dan mag alles weer! Laten we ook eens positief het festival bespreken, want ik vind dat loslove elk jaar weer een zeikstuk de deur uit stuurt en uiteindelijk staan ook jullie op het gras te huppelen :)

  26. Eduard Ridder

    Ik vind het redelijk overdreven om zo te ageren en te oordelen over Lowlands. In 2007 ging ik voor het eerst en kocht in juli een kaartje en niemand die daar een probleem van maakte. Ik vind de programmering dit jaar helemaal top, een goede mix van rock, alternatief, folk en pop. Pinkpop met zijn drafbaan trekt me nog steeds niet, de keuze die je op Lowlands hebt en het randprogramma bieden zoveel meer dan het standaard muziekfestival. Ja er is meer keuze met IGWO DTRH BKS maar dat is niet erg. We gaan ons vast weer prima vermaken!

  27. Jasper

    “In 2013 bleek bij Nine Inch Nails en Nick Cave dat die rockheadliners niet meer dé publiektrekkers zijn. De Alpha was twee keer halfleeg; misschien was dat een keerpunt in de geschiedenis van het festival. Wat dat betreft was de keuze voor Disclosure en Stromae een jaar later veelzeggend; geen gitaren die het grootste podium op Lowlands afsluiten, maar muziek waar de beat voorop staat. Precies waar nu de meeste interesse naar uitgaat.”

    Bij Slayer was dat jaar de Grolsch goed gevuld. Qua steviger gitaarwerk valt de line-up me dit jaar toch wel erg tegen. Het is de laatste jaren steeds minder geworden. Mooie rock namen die nu wel op het affiche van Pukkelpop prijken gaan dit jaar aan Lowlands voorbij . Ondertussen komt Enter Shikari voor de tigste keer op herhaling. Dan zie ik liever nogmaals The Offspring, The Gaslight Anthem of Beatsteaks. Op een lekkere metal- of (goede) hardcoreband hoef ik niet eens meer te hopen. Het is beslist niet zo dat ik alleen maar grote namen wil zien en ik vind de sfeer op Lowlands na al die jaren nog altijd goed, alleen heb ik dit jaar echt moeite om bij de onbekende namen nog de krenten uit de pap te vissen. Negentig procent van de rockbands die geprogrammeerd staat heeft zijn van die retrobandjes met psychedelische invloeden. Ik vind het jammer dat Lowlands zich qua line-up tegenwoordig voornamelijk lijkt te richten op de liefhebbers van elekronische muziek. De diversiteit waar Lowlands normaal gesproken zo prat op gaat, wordt steeds minder. Nederland heeft zat dancefestivals. Waarom zou Lowlands zich daar nu ook bij willen voegen?

    • Mel

      In deze reactie kan ik me goed vinden. De diversiteit is wat weg en er is veel herhaling (alweeeeer de Jeugd bijvoorbeeld). Ik had minder moeite met elektronische act als ik tijdens een editie ook Slayer, NIN en Nick Cave kon zien (2013). Of een Tool, Faith no More, Deftones, Ministry, Opeth, Them Crooked Vultures, The Raconteurs, Afghan Whigs, Mars Volta, dEUS etc etc. Wat semi-grootheden met lekkere gitaren. De weegschaal gaat nu meer naar elektronische acts. Ik heb daar echt niets op tegen, de afwisseling is juist zo leuk, maar voor mij persoonlijk vindt ik het programma van Down the Rabbid Hole vele malen spannender….en meer rock/alternatief georiënteerd. Als dan het kaartje ook nog eens de helft goedkoper is, dan is mn keuze snel gemaakt. Ik kijk nu dus kritisch wat het programma doet ipv blind weer een kaartje te kopen. Dus wie weet tot volgend jaar….?

      • Willie

        En kan je nagaan dat je voor 115 euro ook een kaart had kunnen kopen voor Sunn O))) Electric wizard, Earth, White hills en Swans. En dat zijn dan alleen nog maar de herriebands.

        Zo’n festival waarbij je hoopt dat The Strokes, Underworld of The Black keys cancellen, omdat je er dan wat beters voor terugkrijgt.

        En dan is dit jaar nog 1 van de minste line-ups van de afgelopen 6 edities.

    • Frank B.

      Heb ik inderdaad niks aan toe te voegen. Mijn vaste groepje gaat dit jaar maar ik ontbreek, geld is ff op maar ook de noodzaak. Zat toch uit nieuwsgierigheid in het blokkenschema te kijken maar kon (op een paar bandjes na) niet iets ontdekken waarvoor ik naar LL moet. Ik vind electronische muziek ook leuk maar dat is voor mij niet genoeg om meer dan 500 euro (wat zo’n weekend al gauw kost) uit te geven. Misschien word ik gewoon een oude zeikerd die zoekt naar bands van vroeger die voor veel mensen uit de tijd zijn. (Herinner me Sonic Youth een paar jaar geleden in de Alpha) echt te gek maar volgens mij geen band waarop de nieuwe generatie op aan het wachten is. De half lege tent bij Wilco, Nick Cave en NIN waren inderdaad misschien de voorbode. Ik wens iedereen natuurlijk wel veel plezier de komende editie want gezellig is het altijd…

  28. Einstijn

    Ben ik de enige die denkt dat het “weer” ook invloed heeft op de verkoop?

    2010, 2011 prima festival weer met een hitte record in 2012. 2013 was een stuk minder en 2014 was veel regen en kou. Kan me goed voorstellen dat dit voor een boel bezoekers is tegengevallen.

  29. jelmer

    Ik vind toch dat er een hoop goede namen ontbreken.
    Nieuw is goed om te ontdekken maar daarnaast wil ik wel 25% van de line up op wat betere grotere namen.
    Dit jaar is er maar 1 die ik echt wil zien. Ik ga geen 200 euro betalen voor 1 band en de rest moeten we maar ontdekken.
    Daarnaast de acts die wat groter zijn staan iedere 3/4 jaar op Lowlands daar vallen ze mee in de herhaling. Pukkelpop knalt er wat goede namen in en wat onbekende daar heb ik al 15 band die ik wil zien. Dan ga ik toch liever die kant op.

  30. Sietse

    Ach, lieve meneer Bob,
    Ik kom al sinds 2006 op uw gezellige feestje in de polder. Kost ieder jaar een klein vermogen, maar het lukt me nog steeds de fondsen bij elkaar te brengen. Ik ben nog nooit voor een speciale band of de line up gekomen en heb zelden te klagen gehad. LL is voor mij het feest van diversiteit en liefde, waar ik me ieder jaar weer verwonder dat gelijken zo kunnen verschillen. Voor mij zijn de bands net zo belangrijk als de sauna, het eten en de straatartiesten. Eén jaar ben ik vreemd gegaan bij zo’n vier letter afkorting, omdat ik het zat was om m’n kaarten op de zwarte markt te moeten kopen. Maar dit jaar ben ik er weer. Meneer Bob, zou u voorzichtig willen schaven. Heel voorzichtig alstublieft.

  31. Olrik

    Wordt denk ik mijn laatste keer LL. Na vele jaren trouw LL-ganger geweest te zijn geef ik er denk ik na dit jaar maar de brui aan.
    Programmering loopt hard terug, al was dat niet alleen de reden om elk jaar naar Biddinghuizen af te reizen.
    Maar nu zijn er festivals met een veel spannender line-up en dan gaat de keuze vrees ik toch vallen op iets anders….

  32. Frank B.

    Ieder zijn smaak. Ik kan het (op dit moment) gewoon niet meer betalen. Ook vind ik de programmering tegenvallen, Major Lazer als afsluiter kan mij niet bekoren. Ook zie ik een hoop herhaling in de programmering zoals ‘De Jeugd en Enter Shikari’. Jammer want ik was een LL-er in hart en nieren. Maar goed, misschien tijd voor een nieuwe generatie en moet deze ‘ouwe lul’ maar naar de BKS of zoiets…

  33. HaKoena Matata

    Ik ga al 10 jaar in augustus een lang weekend naar het idyllische Biddinghuizen om daar Lowlands te beleven.

    —–

    De beleving begint bij mij echter al in maart zodra er een aantal namen bekend worden: Spotify playlist aanmaken, alles luisteren en selecteren wat je echt leuk vindt. Dit doe je totdat eind juli het blokkenschema bekend wordt. Je windt je op over alle dingen die toevallig tegelijk vallen en je gaat keuzes maken (om die vervolgens vaak weer uit het raam te gooien zodra je compleet aan de andere kant van het terrein staat het weekend zelf).

    Je koopt een nieuw tentje, want die van vorig jaar lekte toch teveel en had net iets te weinig ruimte voor al je spullen en op woensdag ga je je tas inpakken om vervolgens richting je vriendengroep te rijden.

    Donderdagochtend sta je kneitervroeg op en maak je de groep wakker. Snel nog even douchen en de snelweg op richting Flevoland. Je hoopt op de dijk te staan met de auto om daar lekker te gaan drinken en te feesten. Op een gegeven moment beginnen de auto’s te rijden en dan begint de hel. Parkeren is geen probleem, maar de tocht met al je spullen richting de ingang is vreselijk. Zodra je dan eindelijk bij de ingang bent kan het drinken weer beginnen. Helaas gaat opeens iedereen staan en moet jij ook je spullen weer bijeen rapen. Klote, je moet plassen, maar ja…hoe ga je ooit door die menigte heen komen? Dan maar wachten tot je aan de andere kant van de ingang bent. Dat duurt gelukkig maar een klein uurtje waardoor het plasmoment na de ingang voelt als je beste orgasme. Dan volgt de brug waar je je verbaast over alle mensen die met bolderwagens lopen te hannesen. Snel naar de camping om je plek te claimen! Eindelijk een goede plek waar je met de hele groep terecht kan, nu kunnen we weer drinken! Oh nee, kutje, de tent moet nog worden opgezet, maarrrrr…daarna is het afgelopen met de zorgen en kunnen we eindelijk los!

    4 dagen compleet naar je grootje en genieten van muziek, zon, drank, goed voedsel en feest!

    ——

    Dit is mijn LL beleving en die is al jaren niet onveranderd. Ja, ook ik heb de afgelopen jaren steeds getwijfeld om te gaan. Is de line-up wel goed genoeg? Is de toegangsprijs niet te hoog vergeleken met andere festivals? Toch zijn we elk jaar weer gegaan en daar heb ik geen spijt van. In mijn ogen is de sfeer nog steeds hetzelfde en is iedereen vrolijk. Het ‘we zitten allemaal in hetzelfde schuitje’-gevoel heerst nog altijd en zolang dat blijft zie ik mezelf naar LL afreizen.

    Dit jaar kijk ik misschien nog wel het meest uit naar LL van alle edities. De line-up is briljant met zoveel goede opkomende bandjes die over een paar jaar groot zijn (Ought, DMA’s, Curtis Harding, Courtey Barnett, Pond, MO etc), gevestigde namen die prima op LL passen (Tame Impala, Django Django, Underworld etc), feestnamen en ‘tot rust kom’-bandjes. Daarbij is het vooruitzicht dat LL niet overvol zal zijn een verademing met de afgelopen jaren.

    Nee, LL hoeft even helemaal niet het roer om te gooien. Dit gaat een geniale editie worden.

U kunt niet meer reageren.