Lowlove is gestopt en wordt sinds eind 2015 niet meer bijgewerkt.
Je kunt nog wel gewoon alle oude artikelen lezen en onder Historie rondneuzen en nagenieten van de vorige edities van Lowlands. Wil je meer weten, kun je hier verder lezen.

Lowlandsdirecteur: ik denk niet dat we uitverkopen

Het is “niet leuk”, zegt Lowlandsdirecteur Eric van Eerdenburg, maar hij verwacht dat het festival dit jaar niet uitverkoopt. Dat zei hij vanmiddag bij BNR Nieuwsradio.

Van Eerdenburg vermoedt dat de leeftijd van zijn publiek daarmee te maken heeft:

“Als je al tien jaar heel veel succes hebt gehad, dan heeft dat ook nadelen. We hebben een heel loyaal publiek, maar er is weinig doorstroom. Die mensen zijn nu gewoon ouder en de jongere muziekliefhebbers veranderen razendsnel van muzieksmaak. Daar willen wij in meegaan, daarin willen we voorop lopen, maar ik vind ook niet dat je een festival moet bouwen om populaire headlines.”

Een paar weken geleden bracht Lowlands naar buiten dat 72 procent van de kaarten, grofweg 40.000 van de 55.000, verkocht zijn.

Volgende week bezoeken wij van Lowlove het terrein alvast, voor onder meer een vragensessie met Van Eerdenburg. Heb je een vraag voor hem? Stel die hier alvast.

27 reacties

  1. bart claassen

    waarom verkoop je geen dagtickets met een apart bandje?

    • thijs

      Omdat dat het concept niet is en de sfeer van het festival beïnvloedt. Daar heeft hij groot gelijk in.

      • olafdb

        De dag dat Lowlands dagkaarten gaat verkopen is de dag dat ik mijn tickets te koop ga aanbieden. Ben heel blij dat er nog een festival is zonder dagkaarten en iedereen volledig ondergedompeld wordt in de sfeer.

    • Ivan

      Om dat het: a campingflight to lowlands paradise is!

    • Clark

      Schuddebuiken! Wat een leuke grap zeg..
      Je mag best één dag komen, betaal je alleen wel voor drie.. Nee, gewoon drie/vier dagen kapot gaan aan mooie muziek en verrassende momenten.. Ik wil je ruiken na die drie dagen festival en geen frisse hipsters op zondag tegenkomen.. Daar zijn er al meer festival van..

      Cheers..

  2. Guido

    In het NRC staat op zaterdag in het blokkenschema een vakje met “nog niet bekend”. Wat is dit precies? Nog één band of artiest die geboekt moet worden?

    • SjoerdieV

      Dit klopt, op zaterdagmiddag in De Charlie, daar zijn ze nog mee bezig. Maar daar hoef je geen grote namen te verwachten, maar natuurlijk wel spannend.

  3. Dannis

    Geeeeen dagjes mensen please, dat maakt lowlands juist leuk, en heerlijk dat het iets wat rustiger is op het terrein

  4. Jeroen Tielens

    Waarom niet eigenlijk. Als je het alsnog iets hoger legt dan 1/3e van de weekendprijs trek je wel geinteresseerden die wellicht, gevat door de LL koorts, jaar erop hele weekend komen. Vast blijven houden aan oude waarden helpt je niet verder en met minder bezoekers minder budget en zul je t gaan merken aan prijzen en mindere namen in toekomst.

    • MarkvdrHeijden

      Waarom niet staat hierboven vaak genoeg vermeld. En dat de dagkaarten voor extra bezoekers zullen zorgen is ook maar de vraag. DTRH laat in de afgelopen twee jaar bovendien zien dat goed kunt groeien met enkel weekendkaarten.

    • Thijs

      Waarom niet is toch glashelder. Hele concept van LL is dat je met zijn allen drie a vier dagen zo’n festival ingaat, dat geeft een totaal andere sfeer als wanneer er ineens dagjesmensen met dagkaart fris en fruitig komen opdraven. Zou de doodsteek voor het festival zijn, en voor mij reden om niet meer te gaan. Maar gelukkig is die onderdeel van het fundament waar ze nooit aan gaan morrelen.

  5. Sjaak

    Er is simpelweg een kentering in de maatschappij gaande waarbij men steeds meer voor specialisatie/kwaliteit dan voor hoeveelheid gaat. Ik zie Lowlands als een supermarkt in plaats van een delicatessenwinkel. Smaken verschillen en mensen zijn minder bereid om te betalen voor iets wat ze niet gebruiken of behoefte aan hebben.Het mag in mijn ogen wel wat nederiger, klant is koning per slot van rekening. Wat dat aangaat kunnen ze een voorbeeld nemen aan de Organisatie van de Zwarte Cross die hun publiek aan zich weten te binden met een gastvrijheid die je ook in de horeca terug kan vinden. Na de jaren van Llow Hanging Fruit zou een frisse impuls binnen de organisatie geen overbodige luxe zijn. Even de boel weer op scherp…

    • Thijs

      Denk dat je het veel te groot maakt. LL is een ongezond grote hype geweest een paar jaar lang, en daar betaal je altijd de prijs voor, dat geldt voor alles. Dat het van het een op het andere jaar zo kentert laat dat ook zien. Met het concept is echt helemaal niets mis, een minder jaar veranderd daar niets aan. Dat heeft EvE scherp genoeg door. Het is ook niet voor het eerst dat er een dip in zit. Alleen maar gezond, komen e sterker van terug, maar dan wel binnen het framewerk van het bewezen concept, met daarbinnen ongetwijfeld wel weer leuke nieuwigheden.

      • Sjaak

        Voor mijn gevoel maak ik het niet te groot, al helemaal niet zakelijk gezien. Er zit gewoon een dalende lijn in en vast blijven houden aan het bestaande werkt dan gewoon simpelweg niet meer. Zelf al waren ze met de Foo Fighters gekomen roept iedereen dat ze die al x jaar geleden al op LL hebben gezien. Het is vlees nog vis en het zijn juist tijden die om een heldere richting en keuze vragen. EvE zal niet radicaal moeten veranderen maar soms ontstaat bij mij het idee dat dezelfde kliek al jaren uit dezelfde ruif vreet. Specialisme loont en vraagt om koerswijziging.

    • Larikous

      Llow ganging fruit, haha..
      mooie beeldspraak. En ook de Supermarkt is wat mij betreft de juiste analyse van de marktverschuiving. Sta ik achter.

      Welke segment(en) zou Lowlands moeten aanspreken dan?

      • Sjaak

        Beetje mijn persoonlijke voorkeur maar goed…Ze zouden zich nog meer moeten gaan moeten richten op muziek. 50% van het Theater, comedie en misschien 2 kleine podia schrappen, want ik heb nog nooit iemand horen klagen dat die comediant of een bepaalde theater groep er niet stond. Hoort bij het concept en achteraf roept iedereen leuk maar zou je het echt hebben gemist? Die opvulling heeft het muziekprogramma niet nodig want het is rennen geblazen. Meer focus, scherpte en budget op een waardige line-up en dit betekent ook meer ruimte tussen de bedrijven door zodat je meer kunt zien. Al jaren hetzelfde argument opvoeren dat de Alpha maar x zoveel mensen kan bevatten is bull. Make it happen…

      • Sjaak

        Beetje mijn persoonlijke voorkeur maar goed…Ze zouden zich nog meer moeten gaan moeten richten op muziek. 50% van het Theater, comedie en misschien 2 kleine podia schrappen, want ik heb nog nooit iemand horen klagen dat die comediant of een bepaalde theater groep er niet stond. Hoort bij het concept en achteraf roept iedereen leuk maar zou je het echt hebben gemist? Die opvulling heeft het muziekprogramma niet nodig want het is rennen geblazen. Meer focus, scherpte en budget op Sub headliner waardige line-up en dit betekent ook meer ruimte tussen de bedrijven door zodat je meer kunt zien. Al jaren hetzelfde argument opvoeren dat de Alpha maar x zoveel mensen kan bevatten is bull. Make it happen…

  6. Joes

    http://www.bnr.nl/?service=player&type=column&audioId=2642224

    Vanaf minuut 24 het interview.

  7. Dannis

    Ik ben in voor alle muziek stylen en kom er 9 jaar… Echter voor een 150 euro ga je gewoon naar een geweldig weekend lowlands ongeacht welke namen…. Tegen de 200 worden mensen kieskeurig. Ik denk echt dat de prijs voor een groot deel mee speelt, parkeerkaarten erbij enz enz… Aan de dance kant en nachtprogamering vorig jaar hebben ze in mijn ogen een flater geslagen, veel mensen om me heen gingen voor ‘3 nachten stappen’ en feesten, overdag wat leuks meepakken of groovetuben…maar het was op vrijdag te druk in de kleinere tenten en zaterdag de techno nacht niet top. Ze kiezen nu voor een ander festival. Al hoor ik van hun dat ze dit jaar een goede line up hebben geprogrammeerd maar hun keuze stond al vast. Ik vermaak me er wel maar gaan ook met een kleinere groep.

  8. Henk

    2003 was de slechtst bezochte editie van de afgelopen 17 jaar. Dat kwam door aflevering 2002. Weet je wie daar o.a. headliner was in de Alpha? Underworld…

  9. Peter

    Ik hoorde pas op een conferentie een programmeur van Glastonbury vertellen dat het succes van het festival kan worden verklaard uit het feit dat het ‘brand’ (Glastonbury) groter is dan de som der delen. Glastonbury slaat ook wel eens de plank mis qua programmering (Kanye West dit jaar) maar dat wordt ze vergeven omdat verder werkelijk alles ‘klopt’ aan het festival. Daarnaast vervult Glastonbury een belangrijke regionale rol in Zuid- West Engeland (de meeste mensen die op en rond het Glastonbury-terrein werken komen uit het verenigingsleven van Shepton Mallet en omstreken). In een aantal opzichten is Glastonbury dus te vergelijken met Zwarte Cross in Nederland. Daar steeg dit jaar het bezoekersaantal tot een recordhoogte van 195.000 ondanks de magere line-up en het voorspelde noodweer. Bij Lowlands zit het um wat mij betreft niet in de line-up maar veel meer dat er iets wezenlijks aan het festival, niet klopt: het ontbreken van een echt community- gevoel. Het festival verkeert zo te zien in een identiteitscrisis. Op zich is het niet zo erg als de Lowlands-bezoekers in ‘diverse stromingen’ zijn onder te verdelen maar je hebt wel een probleem als je er – als festival-organisatie – steeds minder in slaagt om de potentiële Lowlands- bezoeker ervan te overtuigen dat de Campingflight ondanks verschillen in leeftijd, opleiding, etniciteit, muziekvoorkeur etc van de individuele bezoeker, mensen zal samenbinden. Daar draagt dan de (ongelukkige) keuze voor een nieuwe hoofdsponsor (RTL4/SBS6 Olé, Olé, Olé Geer & Goor-bier Heineken) i.p.v. een wat progressiever biertje (VARA/VPRO/Peter Pannekoek/Adriaan van Dis/ ik drink maatschappelijk verantwoord: http://www.koninklijkegrolsch.nl/duurzaam-verantwoord) ook niet aan bij. Voor wat betreft dit laatste: kom laten we naar Underworld in de ‘Grolsch’ gaan bekt toch veel lekkerder dan met z’n allen koukleumen in de Heineken want daar speelt Tame Impala?

    • MarkvdrHeijden

      Je slaat voor een deel wel de spijker op de kop, in mijn ogen. Al denk ik niet zozeer dat het een identiteitscrisis is, maar dat door het grote succes van Lowlands de afgelopen jaren er te weinig nieuwe mensen kennis hebben kunnen maken met festival. Dat komt heus wel weer.

      Wat verenigingsleven betreft, op Lowlands werken honderden vrijwilligers van muziekpodia – ik zelf ook een aantal keer.

      En wat het bier betreft, dat jij je laat foppen door wat advertenties op tv terwijl je waarschijnlijk niet eens Heineken van Grolsch kunt onderscheiden in een blinde test, dat is natuurlijk wel een beetje treurig.

      • Peter

        Lowlands is geen festival met een traditie ‘vanuit de regio’ waar het wordt gehouden. Dit in tegenstelling tot Glastonbury en Zwarte Cross. Veel mensen gaan naar Zwarte Cross om ouwe bekenden te ontmoeten. Voeg daar blikvanger Tante Rikie en het Achterhoeks als taal dat feitelijk de ‘voertaal’ is op het festival aan toe en je hebt een festival georganiseerd door ‘locals’ voor de ‘locals’. Zo zijn festivals eigenlijk bedoeld en vanuit die gedachte worden er ‘s-zomers ook honderden festivals in Engeland georganiseerd. Events die niet gevoelig zijn voor ‘hypes’ en die een vaste schare bezoekers trekken. Dus niet met een aantal randstedelingen Vlieland bestormen om er een hip Into The Great Wide Open te vieren, of vanuit diezelfde Randstad, ergens in de provincie een Down The Rabbit Hole of een Best Kept Secret (als concept) ‘uit te rollen’. Dat zijn concepten waarvan het succes uiteindelijk eindig zal blijken te zijn. Enne over dat bier: dat bittertje van Heineken, dat haalt iedereen die een beetje bierdrinker is, er wel uit. Maar dat was mijn punt ook niet :-). Het gaat niet om hoe Heineken en Grolsch smaken, maar waar die merken ‘imago-technisch’ voor staan. En Heineken als merk (weinig cultuur, veel voetbal) matcht nu eenmaal wat minder goed met de wat linkse VARA/VPRO/BNN/Volkskrant/Peter Pannekoek/Adriaan van Dis/Thomas Erdbrink/Bert Koenders achtige uitstraling die Lowlands nastreeft.

        • MarkvdrHeijden

          Die regiofunctie is inderdaad een verschil. Maar Lowlands bewees 22 jaar dat het prima zonder kan. Het 23e jaar is minder, maar ik zie dat eerder gebeuren door een te langzame vernieuweing van het publiek waardoor te weinig nieuwe bezoekers het festival leerden kennen. En als die oude garde na een x-aantal jaar alsnog afhaakt, heb je een probleem.
          (Volgens mij willen mensen die zeggen dat Lowlands Lowlands niet meer is eigenlijk zeggen dat Lowlands is doorveranderd, maar zij niet.)

          Wat het bier betreft, ik zie het verschil qua imago tussen beide ook wel, maar het aanwezige biermerk vindt ik zo onbelangrijk, zowel ter plekke als naar buiten toe, dat ik me echt niet kan voorstellen dat dit enig effect heeft op het bezoek. (Andersom straalt het imago van Lowlands wel af op Heineken, daar geloof ik wel in.)

  10. Henk

    In de Volkskrant stond afgelopen weekend een leeftijdsopbouw van de LL-bezoekers. Ongeveer 75% van de bezoekers is onder 35 jaar (zie ook Partyflock). Zou het kunnen zijn dat LL – terecht – aansluiting blijft zoeken bij de jongeren voor nieuwe aanwas, en dat juist die 25% veel meer alternatieven heeft, onder andere met het LL-eigen DTRH (Patti Smith en Iggo Pop lijken me echt voor 35++ers geprogrammeerd)? Ik zeg: gewoon doorgaan Mojo: Pinkpop voor de massa; LL iets kleiner, ook voor massa maar specifiek jongeren; DTRH voor oudere LL-types die ook kuilen willen graven en vlotten bouwen… Andere festivals hebben hun eigen identiteit en bewijzen hun bestaansrecht.

U kunt niet meer reageren.